• Nieuw

Hoofdweg 671 2131 BC Hoofddorp

€ 100.000 /jr

Omschrijving

OBJECT
Te huur, monumentaal object “Het Raadhuis” met kantoor-/vergaderruimte, horecaruimte gelegen in het centrum van Hoofddorp aan de Hoofdweg 671 te Hoofddorp.

HISTORIE
Gebouwd in 1867, slechts twaalf jaar na de oprichting van de gemeente Haarlemmermeer, staat dit vrijstaande raadhuis als een stille getuige van een rijke geschiedenis. In eclectische stijl met neoclassicistische elementen diende het bijna een eeuw lang als bestuurlijk hart, samen met het polderhuis, de korenbeurs en het kantongerecht.

Gelegen aan het kruispunt van de Hoofdvaart en Kruisvaart in het historische Kruisdorp, nu bekend als Hoofddorp, draagt de gevel nog steeds het originele wapen van de gemeente, ontworpen door de eerste burgemeester, M.S. Pabst.

Na 1980, toen een nieuw raadhuis in gebruik werd genomen, kreeg dit gebouw een nieuwe bestemming als cultureel centrum, met de oorspronkelijke klok verplaatst naar de nieuwe locatie. Omringd door imposante platanen blijft dit voormalige raadhuis een symbool van de bestuurlijke en culturele wortels van Haarlemmermeer.

LOCATIE
De bereikbaarheid van dit object per auto is goed. Middels de N201 ( Weg om de Noord) zijn Heemstede, Schiphol en de Rijksweg A4 ( Amsterdam – Den Haag) op enkele autominuten afstand gelegen.

De bereikbaarheid per openbaar vervoer is eveneens goed te noemen. Er zijn voldoende bushaltes in de directe omgeving.

KADASTRALE GEGEVENS
Gemeente: Haarlemmermeer
Sectie: D
Nummer: 7752
Bouwjaar: 1867

BESCHIKBAAR
Het gebouw heeft een totale oppervlakte van circa 605 m² v.v.o. en is als volgt verdeeld:

Kelder: circa 24 m² v.v.o.;
Begane grond: circa 256 m² v.v.o.;
Eerste verdieping: circa 237 m² v.v.o.;
Tweede verdieping: circa 87 m² v.v.o..

Het NEN2580 meetrapport is bij ons op kantoor op te vragen.

PARKEREN
Direct voor het gehuurde en aan de doorgaande weg zijn er voldoende parkeerplaatsen (betaald) beschikbaar.

HUURPRIJS
Vanaf € 100.000,- per jaar.

HUURTERMIJN
5 jaar + een mogelijkheid tot verlenging met 5 jaar.

OPLEVERINGSNIVEAU
Het object zal worden opgeleverd in de huidige staat, zijnde een voormalig theater.

BESTEMMING
Volgens het huidige bestemmingsplan ‘Hoofddorp Oude Raadhuis’, dat op 25 januari 2018 is vastgesteld, heeft het object de bestemming ‘Gemengd’.

De voor 'Gemengd' aangewezen gronden zijn bestemd voor:

- cultuur en ontspanning;
- dienstverlening;
- kantoren;
- maatschappelijke voorzieningen;
- uitsluitend op de begane grond, horeca-activiteiten tot en met categorie 2;
- uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'terras' is een terras toegestaan ten behoeve van horeca-activiteiten op de begane grond, mits wordt voldaan aan de voorwaarden in lid 3.4;

met daarbij behorend(e):

- groen;
- nutsvoorzieningen;
- parkeervoorzieningen;
- reclame-uitingen;
- toegangen en opgangen;
- verblijfsgebied;
- verhardingen, in- en uitritten;
- water en waterhuishoudkundige voorzieningen
- wegen en paden;

met daaraan ondergeschikt:

- geluidschermen
- kunstobjecten.

Het volledige bestemmingsplan kunt u opvragen bij ons kantoor.

AANVAARDING
In overleg, doch uiterlijk 1 juni 2025.

HUURBETALING
Per kwartaal vooruit.

BANKGARANTIE
Een bankgarantie ter grootte van één maand huur vermeerderd met servicekosten en BTW dient gesteld en afgegeven te worden door een erkende Nederlandse bankinstelling.

HUURPRIJSAANPASSING
Jaarlijks, voor het eerst na het eerste huurjaar, conform de consumentenprijsindexcijfers, reeks CPI alle huishoudens, totaal (2015=100).

SERVICEKOSTEN
Niet van toepassing. Het gehuurde is voorzien van eigen meters met betrekking tot het gebruik van gas, water en elektra. De levering en verrekening van gas, water en elektra geschiedt rechtstreeks tussen huurder en de nutsbedrijven, één en ander door en voor rekening van huurder.

RECLAME
Het aanbrengen van de reclame behoeft de goedkeuring van de eigenaar/verhuurder, alsmede rekening houdende met de monumentale status van het pand en de eventuele vergunningsvoorschriften.

VOORBEHOUD GUNNING
De gemeente Haarlemmermeer behoudt zich het recht voor om op ieder moment deze procedure geheel of gedeeltelijk, tijdelijk of definitief te stoppen of om aan het eind niet tot verhuur over te gaan, zonder nadere opgaaf van redenen. De gemeente Haarlemmermeer is ook geen enkele vergoeding schuldig aan geïnteresseerden. Dit geldt ook als de gemeente Haarlemmermeer besluit niet tot verhuur over te gaan of als de procedure om welke reden dan ook tussentijds wordt beëindigd. De verhuur is pas definitief indien de verhuurovereenkomst door beide partijen rechtsgeldig is ondertekend. Zie ook de selectieprocedure en puntentoekenning.

SELECTIEPROCEDURE EN PUNTEN TOEKENNING
Criteria huurder
Om in aanmerking te komen voor de huur worden de volgende criteria gehanteerd:
- De aard van de bedrijvigheid van de (nieuwe) huurder dient te passen binnen de huidige bestemming;
- Als de begane grond wordt gebruikt als horeca worden extra punten toegekend in de gunningsprocedure;
- Bibob toets conform gemeentelijke nota beleid Wet Bibob moet succesvol doorlopen worden;
- Het gebouw dient minimaal 1x per maand voor het publiek toegankelijk te zijn;
- Het is van belang dat de huurder betrokken is bij de directe omgeving en bijdraagt aan verlevendiging van het centrum.

Selectieprocedure en punten toekenning
Het pand wordt 6 weken te huur aangeboden, start 6 januari 2025, einde 17 februari 2025, selectie van een huurder vindt pas plaats na afloop van deze termijn. De huurder wordt geselecteerd op basis van de hoogste bieding in combinatie met kwalitatieve criteria én een onvoorwaardelijke instemming met de verhuurvoorwaarden.

1. Hoogste bod - 85 punten (telt 1 keer mee)
2. Horeca op de begane grond - 15 punten (telt 1 keer mee)
3. Publiek toegankelijk - 5 punten (telt 1 keer mee)

Bepaling score
Criterium 1 wordt gescoord op basis van de ingediende huurprijs, waarbij de maximale 85 punten worden toegekend aan de indiener met het hoogste bod. Aan het minimum bod van € 100.000 euro worden 0 punten toegekend. De scores daar tussenin worden evenredig verdeeld (afgerond op 1 decimaal) volgens de volgende formule:

Geboden huursom: hoogst geboden huursom x 85 = behaalde score

Bij criterium 2 worden de maximale 15 punten toegekend wanneer op de begane grond horeca wordt geëxploiteerd.
Bij criterium 3 worden de maximale 5 punten toegekend wanneer het pand toegankelijk voor publiek is.

Eindtotaal
De optelling van de aldus verkregen uitkomsten van de drie criteria levert het eindtotaal. Het plan kan op de drie onderdelen in totaal een maximaal haalbare eindscore van 105 punten opleveren (85 + 15 + 5).

Indien het puntentotaal van de best scorende inschrijvers na de beoordeling gelijk is, dan wordt in de volgorde van de volgende criteria de rangorde bepaald:

1. Hoogste bod
2. Horeca op begane grond
3. Publiek toegankelijk

Per criterium wordt dan de rangorde van de inschrijvers bepaald. Degene met de meeste punten van dat criterium eindigt als hoogste. Indien vervolgens de scores van de beste inschrijvers nog steeds gelijk zijn, dan bepaalt een loting door een notaris de plaatsingsvolgorde van de inschrijvers. Na sluiting van de inschrijftermijn zal de gemeente de inschrijvingen beoordelen. De geselecteerde aanmelder zal benaderd worden voor het sluiten van een huurovereenkomst en daarmee zal de bestuurlijke procedure starten. De verhuur vindt plaats onder voorbehoud van instemming van het college van B & W van de gemeente Haarlemmermeer met de huursom en overige verhuurvoorwaarden. Alle aanmelders ontvangen een schriftelijk beargumenteerde selectiebeslissing.

Startdatum inschrijving: 6 januari 2025
Einddatum inschrijving: 17 februari 2025

Het bod dient schriftelijk te worden ingediend en vergezeld te worden van een schriftelijke motivatie van de beoogde invulling van het pand.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons kantoor of met uw eigen makelaar.

Huurcontract: Modelhuurcontract ROZ welke is vastgesteld door de Raad van Onroerende zaken in februari 2015. Opzegging 12 maanden voor het einde van de huurovereenkomst. Gebruik volgens het huidige bestemmingsplan.

Gunning: Verhuurder behoudt zich het recht voor het object te verhuren/ te gunnen aan de gegadigde van zijn keuze.

Informatie: Wij hebben ernaar gestreefd dat de informatie zo nauwkeurig mogelijk is, toch moet u ervan uit gaan dat de inhoud slechts indicatief is. Deze informatie wordt aan meerdere personen verstrekt en aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend.

ALLE INFORMATIE IS GEHEEL VRIJBLIJVEND EN ONDER VOORBEHOUD EN HIERAAN KUNNEN GEEN RECHTEN ONTLEEND WORDEN

Kenmerken

Overdracht

Huurprijs
€ 100.000 per jaar
Servicekosten
Geen servicekosten bekend
Aangeboden sinds
Status
Beschikbaar
Aanvaarding
In overleg

Bouw

Hoofdfunctie
Kantoor
Soort bouw
Bestaande bouw
Bouwjaar
1867

Oppervlakten

Oppervlakte
605 m²
Perceel
3.218 m²

Indeling

Aantal bouwlagen
2 bouwlagen
Voorzieningen
Toilet en pantry

Energie

Energielabel
Niet beschikbaar

Kaart

Kaart laden...

Kadastrale grens Bebouwing

Reistijd

Krijg inzicht in de bereikbaarheid van dit object vanuit bijvoorbeeld een openbaar vervoer station of vanuit een adres.

Hoofdweg 671

€ 100.000 /jr